Nemzetközi iskolakezdés körkép 2013

2013. szeptember 12.

Nemzetközi felmérés az iskolakezdésről az Árukereső.hu-tól

Az Árukereső.hu piacvezető árösszehasonlító oldal idén szeptemberben kutatást végzett arra vonatkozóan, hogy hogyan zajlott a vásárlás az iskolakezdéshez hazánkban, Romániában és Bulgáriában. Az idei felmérés az időszak végét vizsgálta, hogy teljes képet kapjon a már megtörtént vásárlásokról.

Műszaki cikkekre költenek Romániában és Bulgáriában
A legnépszerűbb termékek listáját az írószerek, füzetcsomagok és tankönyvek vezetik, de számológépet, laptopot, netbookot és mobiltelefont is több mint a válaszadók egytizede vásárolt Magyarországon. A legnépszerűbb termékek listája Romániában és Bulgáriában is hasonló, némi sorrendbeli eltéréssel, ellenben mindkét országban nagyobb arányban vettek műszaki cikkeket, mint Magyarországon.

Egyre népszerűbb vásárlás előtt az interneten történő tájékozódás
A magyar internetezők 53%-a az interneten is utána járt az áraknak, mielőtt belevágott volna a vásárlásba az iskolakezdéshez. Romániában az internetezők 63%-a keresgélt a neten, míg Bulgáriában a válaszadók 73% döntött úgy, hogy online is informálódik vásárlás előtt.

Megduplázódott a csak online vásárlók száma Magyarországon
A tavalyi évhez képest kétszeresére nőtt a csak online vásárlók száma Magyarországon (8%), míg azok, akik online és hagyományos üzletben egyaránt vásároltak, a válaszadók 21%-át tették ki. Romániában a megkérdezettek közel fele vásárolt az interneten is termékeket, egyötödük pedig kizárólag online vásárolt.
Online vásárlás tekintetében a bolgár eredmény kiemelkedő: 17%-ról 35%-ra nőtt a kizárólag online vásárlók aránya.

A minőség volt a fő szempont idén
Hazánkban a válaszadók több mint a fele számára a minőség a legfontosabb szempont, amikor tanszert, könyvet vásárol. Tornafelszerelés és iskolatáska vásárlásánál a termékek összehasonlítása és kényelmessége a legfontosabb szempont, ennél a termékcsoportnál a személyes kipróbálásának fontossága megelőzi az árat a válaszadók szerint. Számítógép vásárláskor is a minőséget keresik, a válaszadók többsége ugyanis ezt tartotta fontosnak az árral szemben. Románia és Bulgária is ezt a mintát követi: mindkét országban nagy százalékban a minőséget preferálják az ár és a vásárlásra fordított idővel szemben.

Mindhárom országban nőtt az átlagos vásárlási érték
A legtöbben (a válaszadók egyharmada) 15-30.000 Ft között vásároltak Magyarországon, a vizsgált népesség 14 százaléka pedig több mint 50 ezer forintot költött a szeptemberi iskolakezdésre. Mindent egybevéve idén átlagosan 29.750 forintot költöttek a tavalyi 26.900 Ft helyett. Romániában az idei átlagos költés forintban kifejezve 24.128 Ft a tavalyi 21.843 Ft-hoz képest, míg Bulgáriában 33.813 Ft a tavalyi 32.130 Ft-hoz képest.

Az utolsó pillanatban vásárlók kevesebbet költenek
Magyarországon a válaszadók nagy többsége (87 százaléka) már nyáron megvásárolja az iskolakezdéshez szükséges tanszereket, felszereléseket, 13 százalékuk azonban csak szeptemberben (az iskola megkezdése után) vásárol be. Az utolsó pillanatban vásárlók között jelentősen kisebb az online vásárlók aránya, mint a tanévkezdésre történő bevásárlást már nyáron elintézők között. Az bevásárlást az utolsó pillanatra halasztók kevesebbet terveznek költeni, mint az iskolakezdésre már nyáron felkészülők. A tavalyi eredményekkel összehasonlítva nagymértékű változást tapasztaltunk a vásárlás megkezdésében: a 2012-es 20 százalékról 13 százalékra csökkent a szeptemberben bevásárlók aránya. Tekintettel arra, hogy Romániában és Bulgáriában szeptember közepén kezdődik az iskola, a román válaszadók 35%, a bolgár válaszadóknak pedig a 67%-a végzi szeptember elején a bevásárlást.

Az egészség a legfontosabb
Mindhárom országban a legfontosabbnak a gyermek egészségének megóvását tartották a válaszadók. Magyarországon a legkevésbé fontos az, hogy a megvásárolandó termék hasonló legyen az osztály- vagy csoporttársakéhoz. A gyermek számára kedvenc sztár terméken való megjelenésének fontossága is átlag alatti pontszámot kapott a válaszadóktól. A tavalyi évvel összehasonlítva egyre fontosabb szerepet játszik a termék környezetbarátsága és könnyű pótolhatósága. Romániában – csakúgy, mint hazánkban – a legkevésbé fontos szempont a termék hasonlósága az osztálytársakéhoz, míg Bulgáriában a kedvenc sztár terméken való megjelenése számít legkevésbé.

A pedagógusokra hallgatnak
Az iskolakezdéshez történő bevásárláskor legfontosabbnak a magyarországi és romániai válaszadók a pedagógusok véleményét tartják, majd ezt követi a saját gyermekek véleménye. A vásárlói vélemények fontosabbak a termékek kiválasztásakor, mint a médiából megismert szakértők véleménye, a vizsgált szempontok közül a válaszadók ennek a csoportnak a befolyását tartják legkisebbnek. Bulgáriában leginkább a gyermekek véleményére adnak a szülők, csak ezután következnek a pedagógusok. A legkisebb hatással a médiából megismert szakértők vannak a bolgár vásárlókra.

A teljes közlemény PDF-ben