Az Árukereső.hu és más ár-összehasonlító oldalak felszólítják az Európai Bizottságot arra, hogy ne hagyja a Google-t visszaélni pozíciójával

2022. October 17.

A Google az európai árösszehasonlító piac szabályait még a több milliárd eurós bírság után is folyamatosan megszegi

Európa 15 országának 43 vezető ár-összehasonlító vállalkozásainak képviselői ismét arra szólítják fel az Európai Bizottságot, hogy hatékonyabban tartassa be 2017-es döntését a piaci fölénnyel való visszaélés terén. A vállalkozások szeretnék, ha a Google véget vetne gyakorlatának, miszerint pozícióját kihasználva saját ár-összehasonlításának biztosít előnyt. Ez már a második olyan felhívás a versenyellenes, illegális gyakorlatok megszüntetésére, amit az Európai Bizottság versenyjogi ügyekért felelős biztosának, Margrethe Verstagernek címeznek. A Heureka Group ár-összehasonlítói mellett – aminek tagja az Árukereső.hu is –, a nyílt levelet aláírta a német LadenZeile és az Idealo, az olasz Trovaprezzi, a svéd Prisjak és a francia leGuide.

13 éve kezdődtek a hivatalos panaszok, miszerint a Google saját ár-összehasonlító szolgáltatásának, a Google Shoppingnak előnyt biztosít a kereséseknél. 2017-ben az Európai Bizottság úgy döntött, hogy a Google visszaélt vezető pozíciójával saját szolgáltatása javára, és arra kötelezte az amerikai vállalatot, hogy fizessen 2,42 milliárd Eurót, valamint tegyen a helyzet megszüntetéséért. A levelet aláíró cégek szerint azonban a döntés után 5 évvel a Google még mindig nem módosította keresési módszereit eléggé ahhoz, hogy a versenyjogi előírásoknak eleget tegyen.

A levél a digitális piacokról szóló jogszabály (DMA) e havi érvénybe lépését követi, az Európai Gazdasági Térségben lévő vállalatok koalíciója pedig szeretné emlékeztetni az Európai Bizottságot: a Google-t el kell tiltani attól, hogy a keresési eredményeknél előnyhöz juttassa a Google Shopping szolgáltatást.

Tomas Braverman, a Heureka Group vezérigazgatója a következőt nyilatkozta: „A Google a mai napig nem alkalmazta megfelelően az Európai Bizottság 2017-es döntését. A digitális piacokról szóló jogszabály ekvivalens, még egyértelműbb módon tiltja a kapuőr keresőmotorokat attól, hogy beágyazzák a keresési eredményekhez olyan saját dedikált keresőszolgáltatásaikat, mint amilyen a Google Shopping is. A nyílt levél arra szólítja fel a bizottságot, hogy tegyen valódi intézkedéseket és élvezzen elsőbbséget a tiltás betartatása.“

A Google a világ leggyakrabban használt internetes keresőmotorját működteti. Saját ár-összehasonlítója a keresések legelején jelenik meg, amivel árt versenytársainak. Az Európai Bizottságnak és Margrethe Verstagernek küldött nyílt levelet csatolva találják eredeti formájában.

A Heureka Group-ról

A Heureka Group kilenc országot fed le Közép- és Kelet-Európában, több mint 55 ezer e-shoppal és 23 millió havi látogatóval. A Heureka Group küldetése, hogy összekapcsolja az online üzleteket és a márkákat a fogyasztókkal. A fő cél, hogy segítse a webáruházakat, brandeket és egyéb partnereket abban, hogy eleget tegyenek a fogyasztók igényeinek a régióban és minden szempontból a lehető legnagyobb támogatást biztosítsa nekik eközben. A Heureka Group tagja az Árukereső.hu Magyarországon, a Compari.ro Romániában, a Pazaruvaj.com Bulgáriában, a Ceneje.si Szlovéniában, a Jetfinije.hr Horvátországban, az Idealno.rs Szerbiában és az Idealno.ba Boszniában.