Míg a bolgárok az iskolakezdésre, a románok a felújításra készülnek, addig mi az energiatakarékosságon törjük a fejünket

2022. August 9.

Az egyre nagyobb mértékben fenyegető energiaválság a környező országok egyikében sem hat úgy a fogyasztókra, mint Magyarországon – derült ki az Árukereső.hu legfrissebb felméréséből. Míg Szlovéniában a nyári öltözködéssel, Romániában a lakásfelújítással, a bolgároknál pedig már az iskolakezdéssel kapcsolatos termékeket keresik leginkább, idehaza a fogyasztásmérő gigantikus előretörése mellett egészen a kilencedik helyre felugrott júliusban a bojlereket érintő keresések száma: az elmúlt hónapban háromszor annyian érdeklődtek iránta, mint júniusban.

Magyarországon ugrásszerűen megnőtt az energiával kapcsolatos kategóriákban a keresések száma azt követően, hogy kiderült: augusztustól jelentős mértékben megváltozik a rezsicsökkentés rendszere. A legnépszerűbb termék – érthetően – a fogyasztásmérő: itt elképesztő módon 300-ról 12 ezerre, tehát 40-szeresére nőtt a keresések száma.

A számok önmagukban is rengeteget elárulnak a fogyasztók reakciójáról, de regionális kontextusba helyezve látványosak igazán. Csehországban a legnagyobb százalékos eltérések az autókhoz használható AdBlue folyadéknál, láncfűrész láncnál, koronavírus-tesztnél, olajradiátornál és biokandallók tüzelőanyagánál figyelhetők meg. Szlovákiában szintén a láncfűrész-lánc és a COVID-teszt a legkeresettebb termék. Bulgáriában az iskolatáskát keresők száma ugrott csak meg jelentősen, Szlovéniában a nyári ruhák, Romániában pedig a házfelújítási termékek dominálnak, igazodva a szezonalitáshoz.

Itthon az elmúlt hónapban a megújuló, alternatív energiaforrásokkal kapcsolatos eszközök foglalkoztatták az embereket: 3000 százalékkal többet érdeklődtek a szélturbinák iránt, mint korábban. A napelemrendszereknél 600-ról 13 ezerre, a napenergia-átalakítóknál 700-ról 12 ezerre, a napkollektoroknál 600-ról 9 ezerre, míg a napelem moduloknál 1700-ról 18 ezerre emelkedett az érdeklődés, ami 3000, 2100, 1500 és 900 százalékos növekedést jelent. Míg korábban a kályhák, kandallók keresési száma épp, hogy elérte az 5 ezret, most 30 nap elég volt ahhoz, hogy több mint tizenháromszorosára, azaz 66 ezerre nőjön. Nem ekkora, de jelentős növekedés látható az olajradiátoroknál és a sparhelteknél – itt 12-szeres és 9,5-szeres a változás: előbbi alig 500-ról 6 ezerre, utóbbi közel 2 ezerről majdnem 20 ezerre ugrott. A vizsgált időszakban a tüzeléshez szükséges brikettek iránti érdeklődés nőtt még 1200 százalékkal.

Baka László, az Árukereső.hu marketingvezetője felhívta a figyelmet arra, hogy kiemelt szerepet kapnak az ár-összehasonlító oldalak azokban az időkben, amikor erősen meg kell fontolniuk az embereknek, hogy mire költsenek. Kifejezetten igaz ez akkor, amikor a megélhetés múlik egy-egy jó beruházáson. Az Árukereső.hu létjogosultsága ráadásul nem csak azért igazolt, mert össze lehet vetni a különböző árakat, hanem azért is, mert az árdiagrammal azok változása is nyomon követhető. Ezen túl a vásárlói trendekről is sokat meg lehet tudni abból, hogy drágább vagy olcsóbb lett egy termék egy adott időszakban, vagy hogy mikor érte el értéke a maximumot vagy minimumot.