A szórakoztató és elektronikai cikkek mellett az adventi naptár, a Soy Luna, az intelligens gyurma, a Lego és a Star Wars az idei karácsony slágerei. A Google és Magyarország piacvezető ár-, és termék összehasonlító oldala, az Árukereső.hu együtt megvizsgálta, hogy idén milyen keresési trendeket követnek a hazai fogyasztók a karácsony előtti hetekben.
Míg régebben a karácsonyi ajándékok beszerzése az adventtel kezdődött, addig a Google adatai alapján évek óta megfigyelhető, hogy a vásárlás hetekkel korábban, már november közepén elkezdődik. Ez az eltolódás részben a kereskedők novemberi akcióival és leárazásaival magyarázható.
“Idén november 25-én, a Black Friday napján, az Árukereső.hu-n a látogatások száma átlagosan négyszer magasabb volt, mint egy átlagos novemberi pénteken. A termékeket tekintve a tavalyi évhez hasonlóan idén is ez az időszak a szórakoztatóelektronikai cikkekről, elsősorban az okostelefonokról és játékkonzolokról szólt: Huawei P9, Apple iPhone 5s, Samsung Galaxy S7, Xbox One, Sony PlayStation 4, hogy csak néhányat említsek a legnépszerűbb modellek közül.
Sokan keresnek adventi koszorút, adventi naptárat és karácsonyi díszeket is, valamint meglepő módon egyre többen szeretnék online megrendelni karácsonyfájukat is. Míg 2015-ben a Jégvarázs volt a karácsonyi szezon sztárja, a keresések alapján kimutatható, hogy a helyét idén a Soy Luna termékek vették át. Továbbra is sokan keresik az úgynevezett ‘intelligens gyurmát’, amely 2015 decemberének volt a nagy felfedezettje, de még idén is nagy népszerűségnek örvend. Szintén meghatározó a játékok iránti kereslet, idén elsősorban a Lego és a Fisher Price termékek a népszerűek. Az új Star Wars idei epizódjának bemutatója miatt a filmhez kapcsolódó ajándéktermékek iránti kereslet emelkedése is látható.” – mondta Rácz Csaba az Árukereső.hu ügyvezetője.
A keresési trendeket tekintve a Google szerint az utóbbi évek egyik legnagyobb változása a mobil eszközök előretörése. Hazánkban ma már a lakosság 61%-a rendelkezik okostelefonnal, ami közel a duplája a 2014-es adatoknak. Ez a vásárlói szokásokra is hatással van. A vásárlók egyre gyakrabban gyűjtenek ötleteket és keresnek termékleírásokat az eszköz segítségével. Az online adatgyűjtés sokszor a boltban, nézelődés közben történik. Ezzel is magyarázható, hogy a vásárlók számára az online és offline vásárlási élmény egyre inkább összekapcsolódik, kiegészíti egymást.
“A mobiltelefonok elterjedése teljesen átformálta az életünket. Azzal, hogy napjaink elengedhetetlen részévé vált az okostelefon, alapvetően megváltoztak a vásárlási és fogyasztói szokásaink. Úgynevezett szándék-vezérelt pillanatok jöttek létre, amelyekben azért fordulunk a telefonunkhoz, mert valamilyen helyzetben azonnali megoldásra van szükségünk. A márkák számára kiemelkedően fontos, hogy ezekben a pillanatokban jelen legyenek, és gyors és releváns válaszokkal álljanak elő.” – mondta Bíró Pál, a Google magyarországi iparági vezetője.
Ezért is különösen fontos, hogy egy weboldal mobiltelefonra is optimalizálva legyen, ahol a vásárló a keresett információt könnyedén megtalálja. Kifejezetten erre a célra fejlesztette ki a Google a Testmysite oldalt. Ezen a felületen bárki letesztelheti, hogy egy adott weboldal mennyire felhasználóbarát a mobil eszközön és konkrét javaslatokat kaphat a fejlesztésre szoruló területekre is. A mobil felületre való optimalizálás kulcsfontosságú, ugyanis a felmérési adatok azt mutatják, hogy a vásárlások mintegy 53%-a megszakad, ha egy oldal 3 másodpercen belül nem töltődik be.
“Idén az Árukereső.hu-n 50%-kal több látogatás érkezett mobil eszközről, mint tavaly. A mobil fontosságát ma már a kereskedők is érzékelik, mivel az oldalon megjelenő top 20 kereskedőnek már háromnegyede rendelkezik mobilra optimalizált weboldallal.” – tette hozzá Rácz Csaba az Árukereső.hu ügyvezetője.