2015-ben több mint 22 milliószor vásároltunk terméket online, melynek közel 30%-át személyesen a webáruház saját boltjában vettük át, azonban éves szinten így is közel 15 millió csomag talált gazdára valamely köztes logisztikai szereplő révén – derül ki a GKI Digital és az Árukereső.hu közös, Online Kiskereskedelmi Index kutatás-sorozatának idei második, logisztikára fókuszáló felméréséből.
Növekvő logisztikai szektor
A korábbi évekkel ellentétben, 2015 során már nemcsak volumenében, hanem arányaiban is nőni tudott a hazai online kiskereskedelmet kiszolgáló logisztikai szektor. A csomagszám-emelkedés hátterében:
- a saját bolti személyes átvételek csökkenése;
- a vidéki vásárlók súlyának növekedése;
- valamint az elérhető kézbesítési megoldások sokszínűsége és kedvező ára áll.
Az egyes kézbesítési módok között a házhoz szállítás, valamint a fixpontos átvétel aránya nőtt leginkább. Előbbi az összes online rendelés 44%-át, utóbbi pedig 21%-át (kb. 4,6 millió csomag) teszi ki a vásárlások száma alapján.
A vásárlók az átadópontra, a kereskedők pedig a komplex szolgáltatásra szavaznak
4 százalékpontos bővülést ért el a fixpontos átvételi móddal rendelkező webáruházak aránya, így tavaly az e-kereskedők már mintegy 68%-a rendelkezett átadópontos átvételi megoldással.
Az online vásárlók egyértelműen nyitottak a köztes átvételi megoldásokra, ugyanis évről-évre egyre több csomagot kérnek átadópontra – legyen az csomagautomata vagy valamilyen üzlet – ahol így saját időbeosztásuknak megfelelően bármikor átvehetik rendelésüket. Ráadásul a vezető csomagpont-hálózatok ma már olyan kiterjedtek, hogy szinte mindenki könnyen találhat a lakóhelyéhez, vagy napi útvonalához közel eső pontot.
A vásárlói igényekre reagálva a megkérdezett áruházak fele jelezte, hogy tervezi idén az átvételi lehetőségeinek bővítését. A kibővült logisztikai paletta viszont kihívás elé állítja a webáruházakat, hiszen az egyes szolgáltatók eltérő működése és árazási struktúrája miatt nem feltétlenül éri meg a csomagszámok több logisztikai cég közti megosztása. Célszerűbb olyan partnerrel szerződni, aki fixpontos és házhoz szállítási szolgáltatást is kínál, egy kézből.
Élen a GLS, terjeszkedik a Foxpost
A logisztikai szolgáltatók elérhetőségét tekintve a legtöbb webáruház – immár évek óta – a GLS szolgáltatásait (házhoz szállítás + GLS csomagpont) veszi igénybe. Ők mind csomagszám, mind szerződésállomány tekintetében élen járnak a hazai e-kereskedelem logisztikai kiszolgálásában. A GLS mellett ugyancsak komplex megoldást kínál további három, nagy csomagszámmal és szerződésállománnyal rendelkező logisztikai cég is: a Magyar Posta (házhoz szállítás + PostaPontok), a DPD (házhoz szállítás + DPD Pickup csomagpontok) valamint a Sprinter (házhoz szállítás + Pick Pack Pont-hálózat) is.
A nagy logisztikai szereplők árnyékában, ugyanakkor látványos terjeszkedésbe kezdett az alig egy éve, kockázati tőke bevonásával indult Foxpost is. A magyar startup egy év leforgása alatt több mint 200 webáruháznál jelent meg logisztikai partnerként. Ráadásul az innovatív csomagautomata-szolgáltatását az e-kereskedők a legjobbra értékelték az átadópont megoldások között.
Az Online Kiskereskedelmi Indexről
A kutatás során képzett GKI Digital – Árukereső.hu OKI index egy mérőszám, mely több tényezőt figyelembe véve értékeli az online kiskereskedelem aktuális negyedévét, figyelembe véve a forgalmat, a gazdasági környezetet, a kereskedők hangulatát, várakozásait.
A GKI Digital a vizsgált területekre kapott egyenlegértékekből súlyozással előállította az Online Kiskereskedelmi Indexet, mely párba állítható a GKI Gazdaságkutató kiskereskedelmi indexével. Az index célja, hogy értékével és változásának irányával jelezze a gazdaság, azon belül is a kereskedelem szereplőinek várakozásait, tapasztalatait.
Az OKI index 3 kérdés alapján kerül súlyozottan előállításra:
- A következő három hónap üzleti lehetőségei
- Elmúlt negyedév eladási pozícióinak megítélése
- A gazdasági környezettel kapcsolatos várakozások
A sokaság és a minta: az Online Kiskereskedelmi Index kutatás keretében jelenleg a legfontosabb 6 szektort vizsgáljuk részletesen, összesen 1200 áruház bevonásával. A válaszok szektorokra reprezentatívak. A kutatás idei második fordulójának adatfelvétele 2016. áprilisában, több mint 3 hétig zajlott.
A részletesen vizsgált 6 szektor: Műszaki cikk / Számítástechnika / Játék, kultúra / Divat, sport / Szépség, egészség /Otthon, kert
A GKI Digitalról:
GKI Digital Kft. 2013-ban jött létre, a GKI Gazdaságkutató Zrt. digitális területekkel kapcsolatos, piackutatásokra szakosodott leányvállalataként. A GKI Digital Kft. küldetése, hogy a legmagasabb szakmai elvárásoknak megfelelő alapkutatásokat, elemzéseket készítsen, és az így előállított információkat szekunder adatokkal kiegészítve partnerei és ügyfelei számára értéket teremtsen, az alábbi fő területeken:
- Online (e-kereskedelem, online marketing, webfejlesztés, termékbevezetés, képzések);
- Informatika (hardver és szoftver infrastruktúra);
- Telekommunikáció (mobil eszközök és szolgáltatások, távközlési hálózatok, infrastruktúra),
- Információs Társadalom (internet penetráció, trendek, modellek, fogyasztási szokások).
Az Árukereső.hu-ról
Az Árukereső.hu Magyarország piacvezető ár-összehasonlító oldala, egyben online vásárlási kalauza, amely 2004 óta több millió vásárlásban segítette már a felhasználókat és a boltokat. Látogatói jelenleg több mint 1900 webáruház, 6,3 millió terméke közül válogathatnak az oldalon.
Az Árukereső.hu küldetése, hogy összegyűjtsön és könnyen összehasonlíthatóvá tegyen termékeket és árakat, melyek közül a jövőbeni vásárló a számára fontos szempontok alapján egyszerűen és gyorsan választhatja ki a neki legkedvezőbb ajánlatot. Céljuk, hogy szolgáltatásaik folyamatos fejlesztésével és kiegészítő szolgáltatásaik révén fokozzák a vásárlási élményt és megkönnyítsék a döntéshozatalt, ezzel népszerűsítve a gazdaságos és környezetbarát internetes vásárlást.