Lezárult az eNET és az Árukereső.hu első közös kutatása, a Magyarországi E-kereskedelmi Felmérés, melynek eredményeit 2013. április 16-án mutatták be a partnerek egy sajtóreggeli keretében.
Az együttműködés alapja és egyben a kutatás célja a Magyarországon működő, rendszeresen frissített termékkínálattal rendelkező, online kiskereskedelemmel foglalkozó cégek működésének vizsgálata volt.
A válaszadók teljes online forgalma a tavalyi évben 16 milliárd forint volt, amely a teljes becsült B2C online kiskereskedelmi piac forgalmának 10%-a. A felmérésben adott visszajelzések alapján ez az összeg 2013-ra közel 20%-kal fog nőni. Bár a forgalom háromnegyede közvetlenül a webáruházi felületen keresztül érkezett, elég jelentős, körülbelül 25%-os az árösszehasonlító oldalak szerepe.
Az online kereskedelemben a 3 százalékos konverzió már jónak tekinthető. A felmérésben szereplő cégek esetében a konverziós ráta 2,03 százalék volt. A legmagasabb konverziós értéket a közepes méretű, 5-50 millió forintos éves forgalommal rendelkező webboltok produkálták (2,16%).
A hazai webshopok felhasználói igencsak nagy aktivitást mutatnak. A kutatás adatai alapján ugyanis a regisztrált felhasználók kétharmada, míg a hírlevélre feliratkozók háromnegyede már vásárolt az adott webshopban.
Mérettől függetlenül, a webáruházak jelentős része tartja a kommunikációs stratégiájuk fontos részének a Facebookon történő megjelenést. A kisebb webshopok esetében a népszerűségi listán a Twitter és a YouTube is előkelő helyet foglal el.
A látogatottság növekedésével a mobil platform felé történő elmozdulás valószínűsége is növekszik. A válaszadók többsége 2013-ra tervezi webáruházának mobilra optimalizált változatát. Ezen tervek jó része vélhetően túlzottan optimista elvárás.
A marketingeszközök terén különbség mutatkozott arra vonatkozóan, hogy mit tartanak hatékonynak és mit használnak valójában a webáruházak. Az előbbi esetében a keresőoptimlizálás és az árösszehasonlító oldalakon történő megjelenések kapták a főszerepet, míg a tényleges használat esetében ez a sorrend megfordult.
Palocsay Géza, az Árukereső.hu operatív igazgatója szerint erre egyszerű a magyarázat. Az online vásárlók már tudatosan választanak, nem csak szimplán az árakat nézik egy kiszemelt termék megvásárlásakor. Egy önmagában a többi forgalmazó árához képest alacsonyabb ár sokszor drágább lehet, ha nem vesszük figyelembe az egyéb feltételeket, mint például a kiszállítás árát vagy a rendelkezésre álló garancia típusát, nem beszélve a boltokról és termékekről érkező ellenőrzött vélemények által nyújtott extra információkról. Ezt a széleskörű tájékoztatást a legkényelmesebb és leggyorsabb módon a vásárló csak bizonyos árösszehasonlító oldalakon keresztül kaphatja meg, így ezek használata elengedhetetlen az alapos döntéshozatalhoz.
Alapvetően pozitív hozzáállás jellemzi a válaszadókat a vállalkozásuk működtetését illetően; 91 százalékuknak ha most lenne lehetősége online vállalkozásba fogni, biztosan belevágna.