Idén 30.500 Ft-ot szánnak a karácsonyra a magyar internetezők – ráadásul a többség inkább már online indul neki az ajándék vadászatnak

2016. november 16.

Az online kereskedelem térnyerését mi sem mutatja jobban, hogy az internetezők karácsonyi ajándékaikat már elsősorban webáruházakból rendelik. A tavalyi évhez képest idén 12 százalékkal több ajándék kerülhet a webáruházak „polcairól” a karácsonyfa alá.

Fejlődik az online kereskedelem
Az Árukereső.hu immáron 3. éve vizsgálja az internetezők karácsonyi ajándékvásárlási terveit. A megkérdezett 1700 ember többsége, elkerülve a sorban állást online tervez ajándékot vásárolni. Ráadásul – köszönhetően az olyan egyre nagyobb népszerűségnek örvendő ünnepi akciónak, mint a Fekete Péntek – a vásárlók már tudatosan, november elejétől elkezdhetik az ajándékok beszerzését.

Átlagosan 5 embernek veszünk karácsonyi ajándékot
A megkérdezett internetezők idén átlagosan 5 embernek terveznek ajándékot vásárolni, közülük is a többség a szűk család részére. A tavalyi évhez képest idén az ajándékokra szánt teljes összeg ajándékozónkként várhatóan 10%-kal lesz magasabb, azaz: ~30 500 Ft.

A családra költjük a legtöbbet
Az ajándékok értékét vizsgálva, a tavalyi évhez hasonlóan, idén karácsonykor is szűk családi körben lesz a legnagyobb értékű ajándékbontás. Az ünnep közeledtével az internetezők átlagosan 3-4 közeli családtagjuk megajándékozását tervezik, összesen több mint 25 ezer forint értékben.

A legközelebbi családtagok (gyerekek, szülők, testvérek) ajándékaira szánt fejenkénti összeg meghaladhatja a 6 ezer forintot. A legkevesebbet a munkatársakra szánják az internetezők, itt az ajándék átlagos értéke 2500 Ft körül alakul.

Az ajándékozási tervek ugrásszerűen lecsökkennek a családi kötelékek lazulásával, alig minden 5. internetező tervez valamilyen meglepetéssel készülni távolabbi rokonai számára. Közelebb álló barátainak pedig már csak minden 8., míg egyéb ismerőseinek, munkatársainak az internetezők alig 10%-a tervez ajándékot vásárolni.

Az ajándék kiválasztásánál minden forint számít!
Az internetes vásárlás élménye egyre fontosabbá válik az online vásárlók számára, ezért a vásárlók döntését nemcsak a webáruházak és kínálatuk közti választás, hanem az azt megelőző „keresési” eredmények is befolyásolják.

A megfelelő karácsonyi ajándék és a vásárlás helyének kiválasztásában élen járnak az ár-összehasonlító oldalak, melyek idén az online tájékozódás elsődleges támpontját jelentik az internetes keresők (pl. Google, Bing stb.) és a különböző webáruházak kínálatát megelőzve.

A karácsonyi ajándékok online beszerzése előtt, az online vásárlók már tudatosan válogatnak a webáruházak ajánlatai között. A legfontosabb szempont továbbra is az ár, de egyre erősebben jelen van a szempontok között a kiszemelt webáruház megbízhatósága és számos minőségi, kényelmi szempont is komoly szerepet játszik az online vásárlás helyének meghatározásában. Ilyen például a szállítási- és átvételi módok közti választás lehetősége, az ár-összehasonlító oldalak találatai, a választék nagysága, a termékvélemények, vagy épp az, hogy a termék a rendelés idejében raktárkészleten van-e.

Mely termékkörök esetén számíthatnak a boltok karácsonyi rohamra?
Bár karácsonykor évről évre felbukkannak a csak az adott évre jellemző slágertermékek, a teljes internetező lakosság körében idén is a „klasszikusnak számító” ruházati cikkek, könyvek, szépségápolási termékek, kozmetikumok, valamint a játékok jelentik az elsődleges ajándékötletet.

A szűk családban népszerűek lesznek idén is a szórakoztató és egyéb elektronikai, valamint a lakásfelszerelési, barkács cikkek is. E termékkörök vásárlása még a tág család megajándékozását tervezők körében is megfigyelhető, azonban a családi kapocs gyengülésével már többnyire a kisebb értékben is megvásárolható tárgyak, azaz a könyv és egyéb szépségápolási termékek lesznek a favoritok.

A kutatásról
A kutatást az Árukereső.hu megbízásából a GKI Digital készítette el 2016 októberében. A felmérés online adatfelvétellel valósult meg, 1700 fős válaszadói minta alapján. Az adatfelvétel módjából és az elért célközönségből adódóan a kutatás az aktív internetezők karácsonyi vásárlási terveit mutatja be.