Árukereső.hu: az internetezők idén átlagosan 41 ezer forintot szánnak a karácsonyi ajándékokra

2018. november 14.

Az Árukereső.hu a GKI Digital közreműködésével immár negyedik éve vizsgálja az internetező magyar lakosság karácsonyi ajándék vásárlási szokásait. Az idei évben már a karácsonyi tervekben is érezhetővé vált az egyre javuló foglalkoztatási és jövedelmi helyzet, hiszen több személy megajándékozását tervezzük, miközben csaknem 18%-kal többet – közel 41 ezer forintot – szánunk az ajándékokra.

Idén karácsonykor átlagosan 7 főt tervezünk megajándékozni, mindösszesen több mint 41 ezer forint értékben. Ez a tavalyi átlagos költéshez képest 6000 Ft többletköltséget eredményez a karácsonyi ajándék vásárlást tervező internetezők körében. Az ajándékok többségét az internetezők idén is a szűk család részére (átlagosan 3-4 főnek) szánják, azonban egyre több távoli családtag, barát, vagy ismerős kerül fel a listára.

Az ajándékok nagy része a netről kerül a fa alá

A tökéletes ajándékok megtalálására az aktív internetező magyarok háromnegyede elsősorban valamilyen online csatornát vesz majd igénybe. Emellett továbbra is népszerű inspirálódási mód az áruházak akciós újságainak átnézése (48%), illetve a kirakatok böngészése (35%). Az internetezők 36%-a pedig úgy vélekedik, hogy inkább biztosra megy és megkérdezi szeretteit milyen ajándéknak örülnének.
A tájékozódás mellett már az ajándék beszerzések jelentős része is a neten zajlik majd: az internetezők 77%-a tervez belföldi online vásárlást ebből a célból, miközben a hagyományos vásárlási csatornák közül – az állandó tömeg ellenére – továbbra is népszerűek (64%) a plázák és bevásárlóközpontok is.

A szezon már nálunk is a Black Friday napján indul

Az ajándékok beszerzését nem lehet elég korán elkezdeni. Október közepén már az internetezők negyede nekiállt a beszerzésének, de a korai kezdés inkább a női vásárlókra jellemző.
Az internetezők 37%-a – kb. mint 2,2 millió ember – a beszerzésekkel viszont már tudatosan megvárja a november végi Black Friday akciókat, bízva a jó ajánlatokban és a széles választékban. Ezt követően azonban az ajándékok beszerzése a többség (62%) számára akár egészen a karácsonyt megelőző utolsó napokig is elhúzódhat.
A tervezés és a megfelelő ütemezés azoknál lehet különösen fontos, akik külföldről is szeretnének ajándékot rendelni, ugyanis az internetezők 18%-a ezt az alternatívát is számításba veszi, átlagosan 10.500 Ft -ot szánva erre.

A GKI Digital mérései szerint a 2017-es Black Friday akciók átlagos online kosár értéke 25 ezer forint volt. Ez az idei évben 30 ezer forint fölé emelkedhet, ami alapján a mért vásárlói érdeklődést alapul véve a 2018-as online Black Friday-költések összértéke meghaladhatja akár a 40 milliárd forintos értéket is.

Fekete Pénteken főként az online akciókat fogjuk keresni

Black Friday napján várhatóan az internetes akciók lesznek a legnépszerűbbek: a vásárlást tervezők csaknem 50%-a online, 38%-a online és offline üzletekben is (bevásárlóközpontokban és plázákban) keresni fogja az akciós termékeket.
A vásárlását az internetezők többsége impulzív módon tervezi, 46% a kedvezményes termékek körétől teszi függővé, hogy rendel-e bármit. 38% a leértékelt kínálatból próbál majd ötleteket meríteni, míg minden harmadik vásárló kifejezetten azt is fogja figyelni, hogy mely termékek lesznek legjobban leárazva és ez alapján tervez vásárolni.

Egyre fontosabb a minőség, de mit ajándékozunk karácsonykor?

A megfelelő karácsonyi ajándék kiválasztása sosem egyszerű feladat. Az árcédula mellett évről évre egyre hangsúlyosabbá válik a megfelelő ár-érték arány és a minőség is. Ez utóbbira az internetezők több mint 80%-a idén már elsődleges szempontként tekint. Ugyanakkor az ajándékok kapcsán továbbra is a klasszikusokra esküszünk.
Várhatóan idén is minden második ajándékban lesz valamilyen ruházati cikk, ezt követik a népszerűségi versenyben a

  • játékok (44%)
  • szépségápolási és kozmetikai termékek (42%)
  • lakberendezési, barkács- és lakásfelszerelési tárgyak (31%)
  • könyvek, filmek, zenék (27%)
  • szórakoztató elektronikai eszközök (23%)
  • okostelefonok, tabletek és kiegészítőik (23%)
  • háztartási és konyhai eszközök (22%)
  • számítástechnikai eszközök (19%)
  • órák, ékszerek, divat kiegészítők (18%)

A tárgyi ajándékok mellett viszont – főként a fiatal internetezők körében – egyre népszerűbbek a

  • vásárlási utalványok (15%)
  • digitális termékek és előfizetések (10%)
  • valamint a különböző élmény-ajándékok (utazás, szórakozás, belépők, programok stb.) is.