A választ legegyszerűbben így fogalmazhatnánk meg: mindkettőből! Persze ez közel sem ilyen egyszerű. Vitathatatlan tény, hogy a határon átnyúló internetes kereskedelem megváltozott piaci környezetet hozott létre. Éppen ezért a vásárlóknak saját érdekükben tisztában kell lenniük azzal, hogy a külföldi webáruházak működésére a hazaitól eltérő számviteli és jogi szabályozások vonatkozhatnak, amelyek vásárlást követően őket is érintik. Az internetes felhasználó akkor tudja eldönteni, hogy melyik bolt ajánlata a legmegfelelőbb számára – legyen szó hazai vagy akár külföldi webáruházról-, ha az áron felül minden egyéb szükséges információ a rendelkezésre áll a vásárlási döntés pillanatában. Elméletben ez jól hangzik, de valójában hol tehetnek szert a vevők ezekre az információkra?
A karácsonyi szezon alatt idén is kiemelt téma volt a médiában az online vásárlás. Ez nem meglepő, hiszen a hazai e-kereskedelem méretének növekedése rendre évi 12-15%-os ütemben halad. Az online értékesítés teljes volumene az eNET szerint 2013-ban várhatóan 15%-os növekedést elérve, 200 milliárd forint összesített forgalom közelében tetőzik majd. Az Árukereső.hu karácsonyi kutatásának eredményei szerint 2013-ban, a magyar internetezők 70%-a tervezte, hogy online is vásárol karácsonyra, 57% pedig kifejezetten a webáruházak kínálatából szemelte ki a fa alá valót.
Jól mutatják ezek a számok, hogy a hazai internetezők egyre többen és bátrabban nyitnak az online vásárlás felé. Ez a növekedés többek között azon piaci szereplőknek köszönhető, akik a vásárlók igényeinek és elvárásainak megfelelően működnek, széleskörű tájékoztatást és pozitív vásárlási élményt nyújtva számukra.
Magyarország piacvezető árösszehasonlító oldala, az Árukereső.hu is ennek az igények a kielégítését tartja szem előtt.
„Az e-kereskedelmi piac jelentős szereplőjeként nagy felelősség hárul ránk a vevők tájékoztatása terén. Minden egyes szolgáltatásunkkal a tudatos vásárlói döntéshozatalt kívánjuk segíteni, melyek közül a tavalyi évben jelentős érdeklődést váltott ki a külföldi székhelyű boltok megjelölése az Árukeresőn, amely egyedüli a hazai piacon. Ezzel a funkcióval arra szeretnénk felhívni a felhasználóink figyelmét, hogy a termék ára mellett informálódjanak az áru garanciális ügyintézésének körülményeivel és az elállási jogukkal kapcsolatban is.” – mondta Rácz Csaba, az Árukereső.hu üzletágvezetője.
Rácz Csaba továbbá beszámolt arról is, hogy az oldal jobb átláthatósága, a felhasználók átfogóbb tájékoztatása, és az árak megfelelő alapon történő összehasonlításának érdekében, a tavalyi év októberében kialakítottak egy új megjelenési formát az Árukereső termékoldalain. Ennek értelmében a nem magyar áfával forgalmazó külföldi székhelyű boltok ajánlatai, az alapértelmezett termékoldali forgalmazó listában, egy kifejezetten ezeknek az ajánlatoknak kialakított szekcióban jelennek meg. Ezzel egyértelművé válik minden felhasználó számára, hogy ezektől a cégektől nem magyar áfával kiállított számlát kapnak. A bevezetést idén február 5-ére időzítették, így a következő karácsonyi szezonig megfelelő idő áll az érintett partnerek rendelkezésre a változtatás lekövetéséhez.
„Nem feladatunk a vevők helyett döntést hozni, az viszont igen, hogy a számukra legjobb ajánlat megtalálásához a lehető legtöbb eszközt megadjuk nekik. Hiszünk abban, hogy a változtatással tovább javíthatjuk szolgáltatásunk minőségét, jobb összehasonlíthatóságot biztosítva az oldalunkon termékajánlatokat böngésző vásárlóknak.”- tette hozzá az üzletágvezető.